O metodě
Kineziologie One Brain odbourávání stresu a osobnostní růst
- Sebevzdělávací metoda – kineziologie „One Brain – Jednotný mozek –Tři v jednom“.
- Metoda je založená na testování svalové reakce. Díky ní je možno získat přesné spolehlivé informace o emocích a neurologických blocích klienta na úrovni vědomí, podvědomí a buněčné paměti těla.
- Svaly reagují na položenou otázku. To umožňuje dostat se k informacím a odpovídající korekční technice nebo cvičení.
- Tímto pomáháme klientovi, aby byl schopný znovu použít funkci celého mozku (proces myšlení a volbu) v momentě, kdy se opět dostane do podobné stresující situace.
- Nepracujeme na problému, ale na odstranění stresu spojeného s danou záležitostí.
- Metoda má snahu koordinovat funkci pravé a levé mozkové hemisféry.
- Ve stresu společná integrační plocha přijímá přicházející informace, porovnává je s minulými reakcemi na podobné podněty. „Když se někdo v dětství topil, může se bát vody, neboť očekává obdobné nepříjemnosti, jaké zažil při zmíněném topení se“.
- Oblast mozku zodpovědná za přežití (společná integrační plocha), uložená v levé hemisféře, může ve stresových situacích odpojit až 75% mozku.
- Když člověk vnímá stres, funkce předního mozku (udržuje člověka v přítomnosti s možností využití volby) a pravá hemisféra (s kreativními možnostmi) se odpojí. Organismus je připraven na reakci „boj nebo útěk“.
- Informace s intenzivním emocionálním nábojem, uložená v mozku a buněčné paměti těla, se projeví ve formě neurologického bloku.
- Takto vytvořené bloky nám mohou bránit v projevu, v umění, v hudbě, ve vztazích a mohou vést k duševním a tělesným problémům (fobie, závislosti, bolesti páteře, nedostatek sebeúcty, poruchy chování, ...).
Montessori zákonitosti učení a přirozené učení
Dítě je tvůrcem člověka. Celé dětství neúnavně pracuje, vytváří své fyzické tělo, rozvíjí a koordinuje pohyby a hlavně od základu buduje svoji psychiku. Během prvních tří let, chráněno přírodou a vedeno „vnitřním učitelem“, se postará o základy své osobnosti. Později však začne dospělý dítě přetvářet podle vlastní logiky.
Co dítě očekává, aby se mohlo zdravě vyvíjet:
- Respektování zákonitostí vývoje.
- Připravené prostředí s jasnými hranicemi (pravidly).
- Možnost využívat svobodnou volbu.
- Ochotu dospělého vzdělávat se, odbourávat svoje strachy, závislosti.
- Ochotu dospělého vytvářet výchovný přístup na základě poznaných zákonitostí života.
V bezpečném a připraveném prostředí:
- Se dítě skutečně učí.
- Je fascinováno novými zájmy, absorbuje nové, spojuje nové s již poznaným – učí se s uvědoměním a zájmem.
Není-li prostředí bezpečné a připravené:
- Dítě se učit odnaučí.
- Přetrvává-li hněv, strach, bolest, vzniká traumatický šok a dítě se odpojí z procesu myšlení.
- Intenzivní, dlouho trvající emoce se může spojit s událostí a vyvolat typ reaktivního chování.
- Od té doby dítě v podobných situacích reaguje trucovitostí.
- Takto začínají všechny typy nutkavého chování, jako obrana proti dalšímu utrpení.
Potíže mají emocionální příčinu.
Jak se tělo chová ve stresu:
- Tělo je připraveno na boj nebo útěk.
- Vše je v pořádku, může-li člověk využít jednu z možností.
- V opačném případě se mentálně odpojí a potlačuje nepříjemný pocit, související s naší nemožností si zvolit.
- Toto pak poruší neurologické spojení a my získáme „neschopnost učit se“ v té oblasti, které se situace týká.
Největší problémy:
Pramení z emocionálního, mentálního a duchovního zneužívání nahromaděného během dospívání.
Různé problémy, které vznikly v dětství nebo v procesu dospívání, přetrvávají až do dospělosti.
Prosba dítěte k dospělému:
- Neupírejte pozornost výhradně na mé problémy s učením a chováním.
- Prvořadou pozornost věnujte řešení svých problémů.
- Připravte nám možnost učit se beze stresu.
- Učení ve stresu je obtížné - zapamatuji si stresovou situaci a na místo vědomého jednání se dostaví stresová reakce.
- Věnujte se sebevzdělávání a sebepoznávání, učím se na příkladech.
Rodič (učitel, vychovatel, ...) potřebuje pomoc zbavit se pout duševního a emocionálního útlaku z dětství.
Můžeme se podívat na nahromaděný stres s každou životní zkušeností.